NIKS VOORKAUWEN, ZELF UITVINDEN

Wie op zoek is naar inspirerende veranderverhalen, moet zich eens onderdompelen in een zaal vol Rijnlanders. Dit zijn bevlogen vakmensen, die binnen de systemen in de zorg, het onderwijs en bij gemeenten zoeken naar menselijke manieren van organiseren.

“Wie niet klakkeloos regels volgt en over zijn werk mag gaan, gaat namelijk zélf nadenken”

En dat brengt energie, daadkracht, inzichten die beklijven. Wie dat dagelijks aan den lijve ondervindt, is Peter Berkers van het Eindhovense Summa Business College. De docent Burgerschap besloot acht jaar geleden het klassikale lesprogramma vaarwel te zeggen. Sindsdien stelt hij de talenten en ambities van zijn leerlingen voorop. ‘Ze zijn allemaal uniek. De ene gaat de boerderij van zijn vader overnemen, de andere wil fitnessinstructeur worden of zijn eigen horecazaak starten. Die kun je toch niet klassikaal lesgeven?’

“Peter spoort zijn studenten aan om vooral ondernemers te worden van hun eigen leven. En dat betekent: niks voorkauwen, maar zelf laten uitvinden. En veel praten”

Wanneer Peter maar kan, vraagt hij de studenten: wat vind je leuk, waar wil je heen? Ben je actief bij de Carnavalsvereniging? Mooi, deel je kennis met ons in de klas. Wil je een horecabedrijf starten? Leuk, nodig eens een horecaondernemer uit voor een workshop. Van dakloze tot mindfulnesstrainer: Peter haalt het liefst zoveel mogelijk variëteit van de wereld binnen het klaslokaal. ‘Die verhalen komen binnen en blijven hangen.’ Niet alleen aanvinken, maar aanvonken, luidt zijn devies. ‘Natuurlijk moeten er dingen gebeuren; alleen al voor de onderwijsinspectie, dat begrijp ik ook. Maar naast je verplichte programma is er zoveel mogelijk om leerlingen te leren léren.’

Wat zijn Rijnlandse aanpak oplevert, wordt in één klap duidelijk bij de aanblik van vier van Peters studenten. Vol vuur vertellen zij hun verhaal: hoe de één inmiddels het halve filiaal van Albert Heijn runt, en in de klas alle ruimte krijgt om zijn werkervaring te delen. Hoe twee anderen een eigen onderneming hebben opgezet, met als eerste klant de horecaondernemer die ze eens voor een workshop hadden uitgenodigd.

“Uit alles blijkt: het bruist bij Peter in de klas, en daar worden ze allemaal beter van”

Klassikale docenten? Die treffen zij heus ook nog genoeg in hun opleiding. Ze moeten het er maar mee doen, maar steken er lang niet zoveel bij op als bij Peter. ‘Hij maakt voor ons het verschil’.

De mens centraal stellen, in plaats van regels en systemen. Peter doet het, en dúrft het. En met hem zijn leerlingen, die zoeken, testen, hun neus stoten en weer doorgaan. Zo leren zij zelf na te denken, te vertrouwen op eigen kunnen en wendbaar te zijn. Ze ontdekken hun eigen verhaal. Hoe waardevol is dat in deze rap veranderende wereld?

 

-Teus Lebbing, www.abrandnewstory.nl

 

Dit is één van de verhalen die op 1 maart werden gedeeld op de Rijnland Praktijkdag, georganiseerd door Henk Hogeweg en Harold Janssen van organisatieveranderaars DeLimes. Aanwezig waren abonnees op Slow Management, deelnemers aan de Rijnlandweken, de leergang Organisatieontwikkeling en ontwikkeltrajecten binnen organisaties uit o.a. de zorg, het onderwijs en de overheid. Meer informatie over Rijnlands denken/nieuw organiseren vind je op: www.delimes.nl.

 

Meer lezen over docenten die lef tonen? Lees ook ‘Leerlingen moeten leren durven. En docenten ook’ 

 

aandacht interviews