STORYTELLING VOLGENS MIJ: MOTOR VOOR GROEI EN VERANDERING

‘Je interviews en je veranderverhalen: ze klinken leuk en waardevol. Maar wat doe je nu eigenlijk precíes?’

Sinds ik A brand new story startte, krijg ik die vraag regelmatig. Terecht ook: de wereld van storytelling is volop in beweging en steeds meer mensen, organisaties en specialisten willen en doen er ‘iets’ mee.

Ik gelukkig ook. Sinds ik me heugen kan eigenlijk al, hang ik aan de lippen van mensen om te leren van hun verhalen. Als twintiger was ik er dan ook als de kippen bij om er mijn vak van te maken. Zo kon ik tenminste mijn leven lang leren en schrijven. En daarmee – want dat wil ik ook altijd graag – iets voor anderen betekenen.

Door het vangen, schrijven en delen van persoonlijke verhalen help ik organisaties te veranderen en mensen te groeien.

Dat doe ik omdat ik geloof in de kracht van echte verhalen van echte mensen. Persoonlijke, concrete verhalen verbinden en versterken – individueel én gezamenlijk.

Ken je je eigen verhaal, dan sta je sterker. Als je weet wie je bent, wat je wilt en waar je voor staat, kun je gerichter keuzes maken, je ontwikkelen en meebewegen met veranderingen.

Ook van het verhaal van anderen kun je veel leren. Ken én deel je met elkaar je drijfveren, twijfels, werkwijzen en teleurstellingen, dan levert dat concrete inzichten op en wederzijdse betrokkenheid. Je ontwikkelt een gezamenlijk verhaal, waarmee je met elkaar verder kunt groeien.

Ik help organisaties te veranderen door de persoonlijke ervaringen en inzichten binnen en over teams op te diepen, te schrijven en te delen. Met als opbrengst: wederzijds begrip, betrokkenheid, herkenning, inspiratie, samen leren en groeien.  En daarmee: het ontwikkelen van een gemeenschappelijke (corporate) story.

Ik help mensen te groeien door de essentie van hun persoonlijke verhaal te vangen, te schrijven en te delen. Met als opbrengst: zelfinzicht, balans, duidelijkheid naar de omgeving, kracht om passende keuzes te maken en zich te ontwikkelen.

Alle verhalen deel ik namens en met de geïnterviewden op allerlei plekken – van magazines en intranetten tot boeken en kranten, afgestemd op het communicatie- of veranderdoel. En of dat nu binnen de politie of jeugdzorg is of een trainingsbureau of multinational: ze raken een snaar bij collega’s of in grotere kring; brengen hen dichter bij elkaar of zetten aan tot beweging. Omdat dat nu eenmaal zo werkt met geloofwaardige en herkenbare persoonlijke verhalen.

Maar  misschien nog wel het allermooiste effect: dagelijks merk ik weer hoezeer geïnterviewden opleven van mijn luisterend oor en vragenvuur. Dat is wat aandacht doet: mensen bloeien op wanneer ze zich gezien en gehoord voelen. En precies dat doe ik: mensen zien en horen.

Ik zie storytelling dan ook als een motor voor groei en verandering. En als een motor die de accu oplaadt. Van mensen, van teams en van organisaties.

En daar draag ik maar al te graag aan bij.

 

Tekst: Teus Lebbing, www.abrandnewstory.nl